Köpvillkor

Generell information

Polax ApS
CVR/Org nr. 44161176
Nansensgade 19
1366 Københamn K
Danmark
+45 51430907 
info@polax.se 

OBS! Denna adress är endast för kontorsändamål.
Alla paket ska skickas till vår returadress på Ryhavevej 50A, 8210 Aarhus.

 

1. Betalning

Hos Polax.se kan du använda alla VISA-kort, MasterCard, ApplePay, GooglePay samt Klarna. Vid kortbetalning reserveras beloppet omedelbart, men beloppet dras tidigast från ditt konto när varan skickas från oss.

Alla belopp är i svenska kronor och är inklusive moms. Vi tar inte ut någon betalningsavgift. 

Vi använder en godkänd betalningsserver som krypterar all din betalningsinformation med SSL (Secure Socket Layer protocol). Det betyder att din information inte kan avlyssnas. Vår betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS. 

Vi ingår inte köpeavtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

1.1 Klarna 

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 30 dagar: Betalningstid är 30 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 30 dagar hittar du här
  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår Integritets- och cookiepolicy här.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

1.2 Villkor för Klarna som betalningsmetod

Notera att Klarna inte godkänner ”annan leveransadress” på beställningar utan det går endast att leverera till köparens folkbokföringsadress.

Klarna erbjuder ett Köparskydd, vilket bland annat innebär att du som konsument inte behöver betala för dina beställda varor förrän du har mottagit dem, samt att Klarna assisterar dig med problem som relaterar till ditt köp.

1.2.1 Kostnader och avgifter

Klarna tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer en påminnelseavgift om 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

1.2.2 Kreditprövning och personuppgiftsbehandling

När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-post. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra åtaganden enligt detta avtal och för de övriga syften som redovisas i vår Dataskyddsinformation. Dataskyddsinformationen hittar du här, och genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation. Klarna behandlar dina personuppgifter bland annat för att utföra identifikation, kundanalys, kreditprövning, marknadsföring och affärsutveckling. De kan också komma att överföra dina personuppgifter till utvalda partners (såsom kreditvärderingsinstitut), som kan vara etablerade i en stat utanför EU/EES. Du hittar mer information om denna delning av personuppgifter, dina rättigheter i förhållande till dessa, hur du kan kontakta Klarna med frågor, eller vända dig till myndighet med klagomål, Dataskyddsinformationen. 


2. Leverans

På Polax erbjuder vi leverans till postombud och hemleverans. Leverans till postombud är gratis vid köp över 1299 kronor, vid längre köp kostar leveransen 59 kr till postombud och 99 kr vid hemleverans.

Vi skickar din order med Bring.

Leveransen tar vanligtvis mellan 1-4 vardagar.

Vid pre-orders gäller dock andra leveranstider som specificeras under den gällande pre-order-varan.

Polax ansvarar för varorna fram tills du har tagit emot dem.

Under perioder med extra hög belastning så som runt jul eller Black Friday kan du förvänta något längre leveranstid än vanligt. Om Bolax förväntar att beställningen inte kan levereras inom avtalad tid kommer du meddelas om detta via den e-postadress som du har angivit vid beställning. Här upplyser vi information kring anledningen till förseningen samt en ny leveranstidpunkt. Om detta skulle inträffa har du naturligtvis rätt att häva ditt köp utan extra kostnad. 

Om det uppstår problem med leveransen, vänligen kontakta oss via e-post på info@polax.se.

2.1 Fraktskador

Vid eventuella fraktskador ber vi dig att ta kontakt med vår kundservice på e-postadress: info@polax.se med detsamma. Det är viktigt att fraktskador anmäls inom 3 dagar från mottagandet, dvs. uppackning av varor måste ske omgående för att kontrollera dess skick.

Om varorna har tagit skada vid frakten ber vi dig ta bilder och beskriva skadorna, så att vi kan reklamera varorna och erbjuda ersättning.


3. Din beställning

När du beställer en vara hos oss får du automatiskt ett kvitto via e-post som bekräftar vilka varor som du har beställt. Detta e-postmeddelande bekräftar att vi har mottagit din order. Din orderbekräftelse, som är det bindande juridiska avtalet, skickas först till dig när vi har skickat din beställning.

När din beställning har kommit till postombudet så skickas sms- och/eller e-mailavisering som bekräftar att du kan hämta ut ditt paket.


4. Ångerrätt

Som konsument har du 14 dagars ångerrätt när du handlar hos oss.

Önskar du att ångra en vara behöver du kontakta oss inom 14 dagar från uthämtningsdatum. Om du har beställt flera olika varor i en order, men de levereras enskilt, börjar fristen löpa från den dag du mottar den sista varan. Fristen innebär att du inom 14 dagar efter mottagandet har rätt att ge oss besked om att du vill ångra ditt köp. Du kontaktar oss på e-postadressen info@polax.se. I ditt meddelande ska du tydligt meddela oss om att du önskar att använda din ångerrätt. 

När du meddelat oss att du önskar nyttja ångerrätten har du 14 dagar på dig att returnera varan.

Vänligen använd vår returportal för att skapa ditt returärende och få en returetikett.

När du sänder en vara i retur är du ansvarig för att varan är ordentligt och tillräckligt inpackad. Det är du som kund som ansvarar för varan tills att vi tar emot den. Spara därför fraktbolagets inlämningskvitto och eventuella spårningsnummer.

För att tillämpa ångerrätten ska du fylla i Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här

Du kan inte ångra ditt köp genom att vägra att ta emot varan utan samtidigt meddela oss.

4.1 Öppet köp

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du tar emot produkten. Utöver detta ger vi dig ytterligare 16 dagar (totalt 30 dagar) öppet köp. Om du vill använda rätten till öppet köp efter att den lagstadgade ångerfristen på 14 dagar har löpt ut, kan du göra det i upp till 30 dagar efter leveransen av produkten, förutsatt att produkten är oanvänd, i ursprungligt skick och i originalförpackning.

Observera att det räcker att du meddelar oss att du vill utnyttja öppet köp/ ångerrätt inom 30 dagar, du behöver alltså inte ha skickat tillbaka varan inom 30 dagar för att ångerrätten skall vara giltig.

4.2 Ångra en del av köpet

Om du har köpt flera varor från oss har du möjlighet att returnera en eller flera av dem, även om de köpts i en och samma order.

Observera att du endast kan få en del av fraktkostnaderna återbetalda om du ångrar en del av ditt köp.

4.3 Värdeminskning

Du ansvarar endast för värdeminskning som beror på annan hantering än vad som är nödvändig för att fastställa egenskaper och funktion.

Om varan har hanterats utöver vad som beskrivs ovan betraktar vi den som använd, vilket innebär att du vid ångrande av köpet får endast en del eller inget av köpbeloppet tillbaka. Avdragets storlek bestäms utifrån varans återstående försäljningsvärde.

Om din vara har en speciell förpackning och den saknas vid retur kan det medföra en värdeminskning. 

Vi rekommenderar att du returnerar varan i det ursprungliga förpackningen.

Om vi mottar en retur, som vi anser inte uppfyller kraven om att ha en obruten förpackning samt i övrigt oanvänt och oskadat skick kommer vi att kontakta dig via e-post.

4.4 Returkostnad

Du må själv bekosta returfrakten, och du ansvarar för eventuella skador under transporten. Returfrakten kostar 60 kr och detta belopp dras av från återbetalningen.

Obs. Vissa varor kan inte returneras via vanligt postombud. Detta gäller bland annat för större varor. Kostnaden för retur av dessa varor förväntas inte överstiga 299 kr.

4.5 Återbetalning

Vi återbetalar alla betalningar som mottagits från dig, inklusive leveranskostnader (dock inte extra leveranskostnader i de fall där du har valt en annan leveransmetod än det billigaste alternativet för standardleverans som vi erbjuder), senast 14 dagar från den dag då vi mottagit din meddelande om att du ångrar avtalet.

När vi har mottagit varan kan det ta upp till 14 dagar innan vi har kontrollerat din vara, behandlat din retur och återbetalat beloppet. Beloppet förs över till den betalningslösning som du använde vid köpet. 

Vi kan hålla inne betalningen tills vi har mottagit varan, om du inte skickar oss dokumentation som visar att du har returnerat den.

Returadress vid retur:

Att: Retur
Polax Aps
Ryhavevej 50A
8210 Aarhus
Danmark

Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.

 

5. Reklamationsrätt

Konsumentköplagen gäller för varuköp.

När du handlar hos oss som konsument har du reklamationsrätt i tre år. Om din reklamation är berättigad betyder det att du antingen kan få varan reparerad eller utbytt.

Du kan också få pengarna tillbaka eller avdrag på priset, allt beroende på den konkreta situationen.

Du måste reklamera inom "skälig tid" efter att du har upptäckt felet. En reklamation som görs inom två månader efter att felet har upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid.

Observera att reklamationsrätten inte gäller för fel eller skador som orsakats av felaktig användning av varan.

En reklamationsförfrågan görs genom att skicka ett mejl till oss på  info@polax.se där du anger ordernummer, beskriver problemet/felet samt bifogar ett par bilder som visar problemet/felet.

Om reklamationen är berättigad kommer du tillsammans med vår kundservice fram till vilken lösning som passar den konkreta situationen, dvs. om det är fråga om en reparation, en ny vara eller en återbetalning.

Vid godkänd reklamation återbetalas du via samma betalningssätt som användes vid köpet. Om extra kostnader tillkommit i samband med godkänd reklamation, så som fraktavgift, återbetalas även detta mot kvitto. Vid en godkänd reklamation står vi alltså för alla kostnader inklusive frakt.

Observera: Vi löser inte ut returer eller reklamationer som returneras mot postförskott eller efterkrav.

En eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr


Returadress vid reklamation:

Att: Reklamation
Polax Aps
Ryhavevej 50A
8210 Aarhus
Danmark

Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.

När du returnerar varan, var god att inkludera en detaljerad beskrivning av problemet.

Om du handlar som näringsidkare, förbehåller vi oss rätten att åtgärda felet genom exempelvis reparationer istället för att byta ut produkten.

7. Force majeure

Polax är befriat från ansvar för skadestånd och andra påföljder för att fullgörandet av avtalet förhindras, försvåras eller försenas på grund av omständigheter som ligger utanför vår kontroll. Som utlösande faktor beaktas statliga ingripanden, ny/ändrad lagstiftning, brist på medel, krig, brand, översvämning, störningar avseende arbetskraft, förbud, restriktioner, sabotage, dåliga transport- eller väderförhållanden eller bristande leveranser från leverantörer samt att företaget utsätts för brottslig verksamhet som påverkar verksamheten.

8. Bedrägeri

Alla bedrägerier rapporteras till myndigheterna och vi förbehåller oss rätten att avbryta köpet om någon misstanke uppstår.

9. Ansvarsfriskrivning

9.1 Säkerhet

När det gäller alla våra produkter är det ditt eget ansvar att säkerställa att platsen klarar bärkraften för isbadet, beroende på vilken modell det är.

9.2 Pris

Om ett pris är uppenbart felaktigt och du rimligtvis borde ha upptäckt detta, är vi inte skyldiga att leverera den aktuella produkten till det felaktiga priset.

10. Integritets- och cookiepolicy

Den dataskyddsansvarige på www.polax.se är Polax ApS.

Genom att använda webbplatsen Polax.se accepterar du att vi behandlar dina personuppgifter enligt vår Integritets- och cookiepolicy, som du hittar här. Vi är medvetna om behovet av adekvat skydd för och försvarlig behandling av din personliga information.

Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en person, inklusive, men inte begränsat till, för- och efternamn, ålder, kön, privat adress eller annan fysisk adress, e-postadresser eller andra kontaktupplysningar, oavsett om de handlar om det privata boendet eller arbetsplatsen.

Vi behöver följande uppgifter när du handlar hos oss: Namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

Företaget samlar inte in personligt identifierbar information om dig från tredje man och sparar inte information om betalningsmedel, såsom exempelvis kortnummer på betalningskort, bankkontonummer eller liknande.

Personuppgifterna registreras hos Polax och sparas i sju år. Därefter raderas uppgifterna.

Vi samarbetar också med ett antal andra företag som lagrar och behandlar data. Företag behandlar information enbart för vår räkning och får inte använda den till egna ändamål.

Vi arbetar endast med databehandlare i EU eller i länder som kan ge dina uppgifter ett adekvat skydd.

Som registrerad hos Polax har du alltid rätt att invända mot registrering och behandling. Du har också rätt att få information om vilka upplysningar som finns registrerade om dig. Dessa rättigheter följs av Dataskyddsförordningen (EU) och nationella lagar. Förfrågningar i detta avseende ska skickas till: info@polax.se. 


11. Ändringar

Vi kan när som helst revidera dessa användarvillkor. Varje gång du beställer en vara från oss gäller de allmänna villkor som var aktuella vid den tidpunkten för avtalet mellan dig och Polax. Du bör därför regelbundet besöka den här sidan för att läsa de aktuella villkoren som du är bunden till.

12. Klagomål

Om du har klagomål på en vara som är köpt i vår webbshop ber vi dig kontakta oss via e-post info@polax.se

Skulle vi inte komma fram till en lösning, så har du möjlighet att gå vidare med ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden Box 174

101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

 

Köpvillkoren uppdaterades senast den 25 januari 2024.